Barangolás a történelmi Magyarország nyugati határőrvidékén – Muravidék és az Őrvidék

Nagy örömmel kaptuk a hírt 2018 év végén, hogy a Széchenyi István Általános Iskola pályázata a Határtalanul tanulmányi kirándulással kapcsolatban a nyertesek között szerepel. Az utazás 2019. június 4.-7 között valósult meg 50 fő hetedik osztályos tanulóval és öt pedagógus kísérővel.

Június 4-én, kedden korai kelés után reggel, izgalommal telve fél hétkor indultunk iskolánk elől. Első napi helyszínünk a rendkívül bájos kisváros Lendva volt, amely a szlovéniai magyarság szellemi központja. Először a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézetben az igazgató Soós Mihály (Misi) kalauzolt bennünket.

A Bánffy-Esterházy várkastély innen néhány percre van megtekintettük benne a néprajzi gyűjteményt, ahol a híres Kerka-vidéki, Trianon által kettévágott tájegység, a különleges népművészettel büszkélkedő Hetés tájegység szőtteseit is megcsodálhattuk. Lendva híres szülötte Zala György a Hősök tere és az aradi Szabadság-szobor alkotója (sok egyéb műalkotás mellett), az ő emlékszobájában fő műveinek méretarányos makettjeit láthattuk. Délután a városkából kirándultunk a Lendvahegyen található Szentháromság kápolnához, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a Mura-völgyre. A török kiűzésének kápolnájában Hadik Mihály kapitány üvegkoporsója, benne múmiája található.

A második nap nagy részét Dobronak településen töltöttük, ebben a faluban a legnagyobb a muravidéki magyarok aránya. A község határában van a Bakónaki-tó, amelynek partja mentén sétálhattunk. A helyi hagyományőrző közösségek központja a Dobronaki György közösségi ház, ahol megismerkedtünk a helyi kézműves hagyományokkal, a fiúk mézeskalácsot, a lányok pedig csuhébábukat készítettek. Szintén a településen található Közép-Európa legnagyobb orchidea farmja, páran vásároltak is a különleges egzotikus virágokból. Az egész kirándulás legizgalmasabb programja délután következett: Korong falucskánál vízre szálltunk, hogy evezzünk a Mura folyón! Kikötöttünk a régi Babič-féle vízimalomnál, amely immár száz éve folyamatosan őrli a környékbeli emberek lisztjét. Körülbelül egyórányi evezés után Murasziget falunál volt a végállomás.

A harmadik napon elsőként a Batthyányiak ősi sasfészkébe, Németújvárrra (Ausztriába) látogattunk, melynek vára öt évszázadon keresztül volt a nemesi család tulajdonában. Burgenland magyar többségű települése Alsóőr, itt Szabó Ernő bácsi, a burgenlandi magyarság élő lelkiismerete fogadta a csoportot és mutatta be a ritkaságokkal teli gyűjteményét, a híres Tájmúzeumot. Felsőcsatáron, Goják Sándor magángyűjteményével a három VAS egységével ismerkedtünk: Vas-megye területén, a Vas-hegyen jártunk a Vasfüggöny Múzeumban.

Az utolsó nap először a Szent Márton út egyik állomására, Mártonhelyre érve bejártuk a csodálatos, 14. századi, egyhajós, gótikus templomot, melyen Szent Kristóf, az utazók védőszentjének hatalmas külső falfreskója látható. Következett Felsőlendva, ahol Szlovénia legnagyobb kiterjedésű vára található az ország északkeleti sarkában, az osztrák és a magyar határ közelében. Végül a hármashatáron jártunk. A 384 m magasságban emelt emlékművet körbesétálva 3 országban lépkedtünk – ma már vasfüggönymentesen, szabadon. Emlékkoszorút helyeztünk el és vettünk búcsút nemcsak ettől az ikonikus helytől, hanem az Őrvidéktől is.

Az egész kirándulás páratlan, felejthetetlen élményt nyújtott mindannyiunknak. Ezt bizonyítja a következő vélemény is, amely az egyik tanuló útinaplójából származik:

„Nagyon szépen köszönöm az utat, ami mind a jó társaságtól, mind a remek tanároktól, mind a gyönyörű és tiszta szállásoktól vált felejthetetlenné, az izgalmas programokról meg már nem is beszélve.”

A beszámolót készítette a gyerekek útinaplóinak felhasználásával: Sebő Dániel

A kirándulás képeiből készült megtekinthető az alábbi linken: